Każdy entuzjasta korzyści płynących z konopi opowie tobie o samochodze konopnym wyprodukowanym przez Henry’ego Forda w 1941 roku. Został on stworzony w całości z plastiku na bazie konopi a silnik był napędzany paliwem konopnym.
Biorąc pod uwagę, że dzisiaj nie ma takich samochodów, nasuwa się pytanie czy ów historia jest prawdziwa? Czy Henry Ford marzył o samochodach zbudowanych w całości z przyjaznych środowisku, całkowicie naturalnych produktów?
W Muzeum Henry’ego Forda możemy natrafić na publikację New York Post dotyczacą tego samochodu a serwis Youtube posiada filmik na którym możemy zobaczyć samochód w akcji [link do filmu]
Konopia zamiast stali.
Główna inspiracją do stworzenia samochodu z plastiku konopnego była II wojna światowa. Wysiłek wojenny doprowadził do globalnego niedoboru stali. Okręty wojenne, czołgi i inne urządzenia wojskowe wymagały wszystkich dostępnych zasobów stalowych.
W tym czasie stal była konsekwentnie przekierowywana z przemysłu samochodowego na zamówienie w celu wsparcia wojny. Henry Ford, jako zagorzały rolnik, szukał sposobu na obejście tego problemu poprzez opracowanie samochodu całkowicie z produktów rolnych. Ford, w trakcie eksperymntowaniu z róznymi roślinami, opracował kilka nowoczesnych materiałów.
Bezpieczeństwo.
Ford uważał, że konopny samochód był o wiele bezpieczniejszy niż samochód z metalu, ze względu na znacznie mniejszą wagę. Jego przemyślenia na temat bezpieczeństwa produktów z konopi pojawiły się na wiele lat, zanim w pełni zrozumieliśmy zagrożenia związane z przemysłem paliw kopalnych.
Dla Forda rolnictwo to nie tylko źródło pożywienia. Uważał, że Ameryka może polegać na produktach takich jak soja, kukurydza i konopie, aby zaspokoić różnorodne potrzeby. Zasadniczo Ford przewidział powstanie paliw roślinnych, ponad pół wieku temu.
No ale co z tym autem ?!
Jednym z głównych powodów, dla których nie ma obecnie więcej informacji na temat konopi, jest fakt, że pierwotny przepis już nie istnieje. Pierwszy konopny samochód jadący w oryginalnym klipie wideo został także zniszczony. Dopiero niedawno ludzie znów zakochali się w tym pomyśle.
Lobby stali i ropy
Po zakończeniu wojny, stalowy niedobór również się skończył. Ponieważ zarówno przemysł naftowy, jak i stalowy nie były już potrzebne do wojny, walczyły o przetrwanie.
Dzięki szeroko zakrojonemu lobbingowi, popchnęli oni branżę motoryzacyjną do dalszego wykorzystywania swoich produktów na linii produkcyjnej. Podejrzewano również, że to przemysł stalowy i paliwowy przyczynił się do ograniczenia produkcji konopi i do ewentualnej prohibicji. Przemysł konopny nie miał szans.
10 razy mocniejsze od stali!
Oprócz metalowej ramy, cały samochód został wykonany przy użyciu różnych produktów rolnych. Pierwotny projekt dawno zaginął. Pozostało nam jedynie kilka spekulacji na temat tego, co mogł on zawierać.
Większość źródeł uważa, że konopie były głównym składnikiem zewnętrznych elementów karoserii. Podobno wykorzystano również żywicę sojową.
Henry Ford posiadał rozległe pola soi – pewnie dlatego szukał nowych zastosowań tej rośliny. Niektóre źródła nazywają auto konopne, samochodem sojowym. Pszenica, sizal, len czu ramia – te rośliny miały mieć swój „udział” w tworzeniu ów samochodu.
Jakkolwiek by nie było, finalny produkt okazał się dziesięciokrotnie bardziej odporny na wgniecenia niż tradycyjna stal. Pomijając aspekty ekologiczne, samochód był o 25 % lżejszy od samochodów w tamtych czasach.
W końcu Ford zbudował pojazd, który miał byc napędzany, czymś co dziś nazywamy, biopaliwem. Zamiast pracować na paliwie lub dieslu, Ford chciał, aby jego konopny samochód pracował na paliwie konopnym. Można by rzec, iż chciał wyhodować samochód od ziarenka.
Samochód z konopi zyje!
Zainspirowany samochodem Forda z 1941 roku, Bruce Michael Dietze z Florydy postanowił zbudować własny pojazd konopny. Dzięki małym badaniom i wielu eksperymentom zmienił standardowy samochód sportowy Mazdy w nowy samochód z marihuaną.
Możecie o tym przeczytać tutaj.
Podobnie jak samochód Henry’ego Forda, wyprodukowany wiele dekad temu, wykonał panele Mazdy bez stali. Używał jedynie konopi.
Dietzen odtworzył jedno z najwcześniejszych zastosowań technologicznych dla konopi. Dzięki jego konopnemu samochodowi Mazda utracony projekt Henry’iego Forda został odtworzony. Mały konopny samochód żyje i jeździ po Florydzie.
Podobnie jak oryginalny prototyp w 1941 r., Nowa wersja kabrioletu stanowi doskonałe źródło inspiracji dla przemysłu samochodowego. Dzięki rozwojowi tworzyw sztucznych i paliw na bazie konopi istnieje potencjał do zrewolucjonizowania współczesnego transportu. Bez wątpienia wpływ konopi na środowisko jest znacznie łagodniejszy niż w przypadku paliw kopalnych.